دسته‌بندی نشده

چگونه کود مورد نظرمان را انتخاب کنیم؟

چگونه کود مورد نظرمان را انتخاب کنیم؟

چگونه تشخیص بدهیم از میان محصولات سایت کدام محصول برای کار ما مناسب تر است.

در شروع کار باید عرض کنم که کودها اکثرا جنبه تجاری ندارند.گلخانه هایی با مساحت معمولا 200 متر به بالا نیمه تجاری حساب میشوند و از 1000 متر به بالا تجاری بحساب می آیند.مصرف کود های مایع آماده درصورتی برای این گلخانه ها مقرون به صرف

میباشد که محصول شما خاص و کمیاب و قیمت آن در بازار باعث برگشت هزینه های کودی و غیره شود.مثل گیاهان حشره خوار،کاکتوس ها،گیاهان گلدار زینتی مثل بنفشه آفریقایی و ارکیده و مثل آن و گیاهان دارویی خاص و یا درختان بونسای و محصولات مرتبط

با گیاهان آبزی و آکواریومی از جمله نمونه هایی هستند که میتوانند درآمدزا باشند.اصولا بیشتر مشتریان جهت تفریح و تست کردن و علاقه مندی خرید میکنند.کودهایی مثل سبزیجات و صیفیجات درصورتی که داخل خاک استفاده شوند میتوانند صرفه اقتصادی داشته باشند.

درصورتی که برای هیدروپونیک استفاده شوند خروجی کار بازده اقتصادی ندارد و صرفا جهت علاقه مندی،آموزش و یادگیری و سرگرمی و مصارف دانشگاهی و تحقیقاتی استفاده می شود.

حال چگونه بفهمیم کود مورد نظر ما چیست؟

1-درمرحله اول انتخاب کود به نوع محصول شما بستگی دارد.کودهایی مثل کود کاهو برای تمامی سبزیجات برگی بسیار ایده آل هست.محلول دکتر هوگلند هم همچنین یک محصول خوب برای اینکار میباشد.البته کود کاهو مناسب تر برای سبزیجات است.

اما محلول هوگلند برای گیاهان زینتی و حتی درختان باغی میتواند استفاده شود که تنها دوز آن کم و زیاد میشود و انعطاف بیشتری دارد.اما در رشد سبزیجات ضعیفتر از کود کاهو عمل میکند.

کودهای صیفیجات بصورت تخصصی هر محصول قرار داده شد.تمامی کودهای اختصاصی صیفیجات مثل فلفل،گوجه،خیار همگی فرمول پروفسور هاورد هستند.که بسیار عالی و ایده آل هستند.هرکود برای خود محصول مناسب تر از کودهای عمومی میباشد.زیرا فرمول مخصوص نیازهای آن گیاه

نوشته و اماده شده است.

کودهای گیاهان زینتی مثل خانگی،ارکیده و بونسای که کاملا مشخص هستند.همچنین کودهای گیاهان آکواریومی که مختص پلنت آکواریوم هستند.

2-درمرحله دوم نوع سیستم شما تعیین کننده انتخاب کود مناسب است.مثلا شما سیستم لوله ای یا کشت عمیق یا آئروپونیک دارید.در ابتدای کار باید بگوییم که تمامی کودهای هیدروپونیک سایت برای کلیه سیستم ها قابل استفاده هستند.مثلا کود گوجه،خیار و … همه میتوانند در سیستم های مداربسته استفاده شوند.تنها زمان تعویض محلول بسته به نوع کود و میزان تغذیه گیاهان و تراکم گیاهان فرق میکند.از یک هفته تا دوماه میتواند متفاوت باشد.مثلا گوجه فرنگی و خیار هریک هفته و یا دوهفته میتوانند باشد و بعد محلول کامل تعویض شود.اما ارکیده میتواند یکماه محلول با کنترل کامل پ اچ داشته باشد یا حتی دوماه.

کود سری کیت روبرتو یک کود قوی عمومی میباشد که درصورتی که قصد کاشت انواع صیفیجات را داخل یک سیستم و کنار هم داشته باشید میتوانید

از این کود استفاده کنید.این کود دارای مرحله رشد و مرحله میوه و یک جدول استفاده میباشد.

3-کودهای مهندسی معکوس:این کودها سری حرفه ای محسوب میشوند.برای کلیه گیاهان میتوانند استفاده شوند.انعطاف نامحدود دارند.جدول آن میتواند توسط هرفردی حرفه ای بسته به دلخواه تغییر یابد.میتوان هرنوع کود دیگری را با این کودها داخل جدول اضافه و استفاده کرد.برای تمامی سیستم های مدارباز،بازیافتی،مداربسته،خاکی و پیت ماس و بستر اماده قابل استفاده هستند.دارای مکمل های مختلف برای افزایش اسانس،رنگ،طعم،عطر و حجم و بازدهی بیشتر هستند.جدول حرفه ای و آماتور دارند.سیستم رشدی با شیب ملایم یا تند از رشد به سمت گل و میوه افزایش پیدا میکند و این یک مزیت عالی نسبت به کودهای دیگر است.زیرا میتوان درمرحله رش به حداکثر رشد و در مرحله باردهی به حداکثر باردهی رسانید.

کارکردن با این سری براساس جدول انجام میشود.هرفرد آماتوری میتواند بااین کودها کار کند.لیکن برای بازدهی خوب باید کار با آن را بلد بود.

برای گیاهان مختلف باید مکمل ها را حذف یا اضافه و مقادیر را دستکاری کرد که این لازمه داشتن تخصص در مورد گیاه موردنظر و علم باغبانی میباشدو

4-همچنین برای کار باید تا حد امکان تسترهای pHمتر و ECمتر را داشته باشید.زیرا اگر پ اچ بین 5.5 تا 6.5 نباشد گیاهان حتی درصورت وجود مواد مغذی نمیتوانند ان ها را جذب کنند.همچنین درصورتی شوری(EC) بالاتر از حد مجاز(حداکثر2.8 برای گیاهان سنگین) برود نیز گیاهان قادر به جذب عناصر نیستند.همچنین نوک برگها سوختگی پیدا میکند.

تجهیزات هیدروپونیک برای راحت تر کردن کار میباشند.بافرهای کاهش و افزایش برای بافرکردن پ اچ بکار میروند و سری جدید بسیار خوب کار میکنند.

رزین کنترل پ اچ نیز درصورتی که با اسید شارژ شود بخوبی کار میکند و حتی اگر پ اچ را تنظیم نکنید،خودبخود آن را بین 5-6 پایین می آورد و تثبیت میکند.

اسید جهت شارژ رزین با دستور استفاده برای مشتریان قرار داده شد.

5-مکمل هایی مثل فلورای رپیداستارت میتوانند برای کلیه کودهای صیفیجات در شروع استفاده شوند.این کود باعثافزایش حجم ریشه میشود.همچنین دیاموند نکتار و فلورای نکتارشوگرکین برای افزایش حجم و کیفیت میوه های صیفیجات میتوانند در زمان گل و میوه دهی استفاده شوند.

فلورای آرمورسیلیکون نیز میتواند در زمان رشد و میوه دهی صیفیجات استفاده شود.درکل کلیه مکمل های مهندسی معکوس میتوانند برای کودهای صیفیجات و سبزیجات مورد استفاده قرار گیرند.تنها کافیست کود اصلی را با کود صیفیجات و یا سبزیجات جایگزین کنید و مکمل ها سرجای خود باقی بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *