دسته‌بندی نشده

ساخت سیستم های ساده هیدروپونیک در منزل

ساخت سیستم سطلی هیدروپونیک در منزل

برای ساخت سیستم هیدروپونیک روش های مختلفی وجود دارد که ما برای ما 2 روش ساده تر و ارزان تر را بصورت کلیپ تصویری و تصاویر و توضیحات قرار می دهیم.

1-ساخت سطل هیدروپونیک بدون نیاز به پمپ

یک ظرف پلاستیکی تهیه کنید.روی درب آن را به تعداد دلخواه برش داده تا گلدان های پلاستیکی داخل آن ها جای بگیرند.سپس نشاء هایی که تا 2 سانتی متر رشد کرده اند را داخل گلدان های پلاستیکی قرار داده و داخل گلدان را با پشم سنگ و یا لیکا و یا هرنوع بستر دیگر پر کنید.گلدان ها را داخل باکس قرار دهید:

اضافه کردن محلول غذایی : پرکردن باکس با محلول غذایی.گلدان های داخل باکس باید درحدود 5 سانتی متر در محلول فرو بروند:

 

هیدروپونیک: باکس خود را در محل نورگیر و یا زیر نور آفتاب قرار دهید و درعرض دوتا سه هفته یا بیشتر گیاهان شما آماده برداشت خواهند بود:

 

 

نحوه استفاده از جی فی برای رشد و جوانه زنی بذر:

استفاده از جی فی ها برای جوانه زنی.آنها را در یک ظرف پلاستیکی انداخته تا آب را جذب کنند و حجم بگیرند.

 

 

یک تا دو عدد بذر داخل هر گلدان جی فی قرار دهید.سپس جی فی ها را داخل یک پوشش پلاستیکی قرار دهید و آن را در جای گرم و پرنور قرار دهید. تا جوانه بزنند.

2.آموزش ساخت سیستم جذر و مد هیدروپونیک ( Ebb & Flow )

قطعات مورد نیاز: ظرف پلاستیکی بزرگ مثل ظروف نگهداری نان – یک واترپمپ کوچک – لوله پی وی سی آب – پرلیت – گیاه – دریل و مته برش – گلدان کوچک کاشت

ابتدا سوراخ ها را روی درب ظرف به اندازه گلدان مورد نظر ایجاد کنید.برای اینکار باید از دریل و مته گرد بر استفاده کنید.

سپس ظرفی که سوراخ گلدان در آن ایجاد شده است را روی ظرف دوم قرار بدهید.ظرف بالایی محل کاشت گیاهان و ظرف پایینی مخزن حاوی کود هیدروپونیک خواهد بود.

تصویر کف ظرف کاشت گیاهان که سوراخ ها را روی آن ایجاد شده است.کف ظرف کاشت را برای خروجی آب سوراخ ایجاد میکنیم.

تصویر ظرف کاشت و ظرف مخزن کود در کنار یکدیگر

چون بستر پرلیت می باشد و بنابراین ظرف کاشت نباید خالی شود.بنابراین یک توری ریز کف قرار می دهیم تا پرلیت ها به درون مخزن کود وارد نشود.

لوله های پی وی سی که کار نازل کوددهی را انجام می دهد.یک قسمت لوله که در تصاویر بعدی نمایش داده می شود سوراخ هایی ایجاد شده که آب را روی پرلیت ها بریزد.

 

 

تصویر کف مخزن کاشت را مشاهده میکنید.لوله نازل را مطابق شکل روی لبه ظرف کاشت جاگذاری میکنیم.لبه های ظرف کاشت باید برش بخورد تا لوله داخل آن جاگذاری شود.

 

پمپ را بوسیله شلنگ های نرم به لوله پی وی سی متصل میکنیم.این همان لوله نازل کود می باشد که روی پرلیت ها قرار می گیرد.

نحوه شماتیک سیستم به صورت کلی.ابیاری از مخزن پایینی بوسیله پمپ انجام می شود و آب حاوی کود توسط لوله نازل داخل سطل بالایی حاوی پرلیت و گیاه می ریزد و دوباره به سطل پایین برمیگردد.

مخزن پایین را با آب پر کنید و کود مخصوص هیدروپونیک گیاهان خود را داخل آب تزریق کنید و سپس تنظیم پ اچ نمایید.برای اینکار می توانید از کودهای هیدروپونیک داخل فروشگاه خرید کنید.

نشاهای گیاه مورد نظر را بخوبی با آب بشویید.ریشه گیاه باید کامل شسته شود و ریشه آن کاملا تمیز شود.میتوانید ریشه را به مدت 2ثانیه داخل سفیدکننده گذاشته و سپس بیرون آورده و سریعا بشویید.

نشاها را داخل سطل بالایی که حاوی پرلیت است قرار بدهید.نازل لوله پی وی سی را کاملا مشاهده می کنید.پرلیت داخل فروشگاه مزرعه شاد موجود می باشد.

درب مخزن بالایی یعنی مخزن کاشت را روی آن قرار دهید تا از تبخیر آب جلوگیری شود.لوله نازل پی وی سی در زیر درب قرار می گیرد و مشغول ابیاری است.پمپ همواره روشن می باشد.

میتوانید پمپ را به تایمر وصل کنید که مدت زمانی خاموش باشد.مدت این زمان باید طوری باشد که پرلیت خشک نشود.

پرلیت داخل مخزن آب را جذب کرده و به تمام نقاط ریشه گیاهان میرساند.توری زیر مخزن باعث جلوگیری از ریختن پرلیت به داخل مخزن پایین میشود.تمام گیاهان بدون محدودیت قابل کاشتن هستند.مخزن پایین همواره باید پر باشد و درصورت تبخیر و کاهش سطح مخزن در طول دوره میتوانید ان را با آب خالی پر کنید.

تنها در زمان های خاص اقدام به تعویض کود کنید.این زمان برحسب نوع کود و جدول و دستور آن متغیر می باشد.

تصاویری از انواع سیستم های هیدروپونیک بصورت شماتیک

 

 

یک نظر در “ساخت سیستم های ساده هیدروپونیک در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *