دسته‌بندی نشده

خاک ارگانیک یا هیدروپونیک؟

خاک ارگانیک یا هیدروپونیک؟

افرادی که تفکر انها کشت خاک ارگانیک است به این موضع اشاره دارند که فلسفه کشت ارگانیک درواقع تغذیه و سلامت خاک است نه گیاه.درواقع آن ها می گویند اگر خاکی برای کشت وجود نداشته باشد چگونه کشت ارگانیک گیاه انجام شود؟

همچنین آنها به این موضوع اشاره دارند که میکروارگانیسم ها و موجودات مفید داخل خاک به رشد گیاهان کمک می کنند و در این زمینه تحقیقات کمتری صورت گرفته است ، بنابراین این که ما هیدروپونیک را هم ارگانیک بنامیم کمی زود است.

تولیدکنندگان هیدروپونیک می گویند که آیا وقتی تنها روی یک محصول برچسب ارگانیک زده باشند آیا آن محصول ارگانیک محسوب می شود؟ این نکته جای بحث دارد زیرا هردو طرف قضیه به همدیگر با شک و تردید نظر دارند.

بعضی از پرورش دهندگان کشت هیدروپونیک، پرورش دهندگان ارگانیک خاک را افرادی متعصب و دارای تفکرات دینی می دانند و نه علمی. از طرف دیگر تولیدکنندگان ارگانیک خاک متقابلا تولیدکنندگان کشت هیدروپونیک را افرادی سودجو میخوانند و نه افرادی به دنبال کشت ارگانیک و سالم.

فروش محصولات ارگانیک و هیدروپونیک

یک مساله مهم در بحث ارگانیک قیمت فروش محصول می باشد.محصولات ارگانیک قیمت فروش بالایی دارند و اگر تعداد تولیدکنندگان ارگانیک بالا باشد بنابراین قدرت فروش تولیدکنندگان پایین می رود.درنتیجه همین موضوع یکی از مباحث سوبرداشت از کشت هیدروپونیک می باشد.زیرا تولیدکنندگان هیدروپونیک بسیار گسترده و وسیع کار می کنند.

اگر خط تولید کشت آکواپونیک و کشت سنتی ارگانیک دارای تاییده را کنار بگذاریم در کل کشور آمریکا زیر 200 مجموعه هیدروپونیک ارگانیک دارای تاییده وجود دارد.اما خط تولیدهای خارجی که تمایل با صادرات به آنجا را دارند زیاد است.تقریبا در 30 کشور دنیا تولیدکنندگان نمی توانند محصولات هیدروپونیک را به عنوان ارگانیک ثبت کنند زیرا قوانین آن کشورها اجازه نمی دهد.

هردوطرف کشت خاکی و هیدروپونیک مدعی هستند که محصولات آنها خوشمزه تر است.در کشت خاک سنتی استفاده از کود دامی باعث شیوع باکتری ایکولای و سالمونلا شده است.که این امر در کشت هیدروپونیک اصلا وجود ندارد.زیرا هیدروپونیک یک کشت فاقد نیاز به میکروارگانیسم ها و باکتری ها می باشد.

یک تحقیق انجام شده روی گوجه فرنگی کشت ارگانیک خاکی نشان داد که میزان ویتامین سی آن نسبت به کشت هیدروپونیک بالاتر بود.و باز در مقابل یک تحقیق دیگر در مورد کشت کاهو انجام شد که نشان میدهد میزان ویتامین سی کاهوی هیدروپونیک از کاهوی کشت خاکی بالاتر است.

کیفیت گیاهان در کشت هیدروپونیک و ارگانیک خاکی

گیاهان کاشته شده در کشت ارگانیک سنتی خاکی معمولا دارای میزان رزین و اسانس بالاتری هستند.اما در کشت های نوین و جدید هیدروپونیک با استفاده از کودهای با فناوری بالا و متفاوت می توان میزان رزین و اسانس و ویتامین ها و پلی فنولی را بیشتر و به حداکثر رساند.درواقع ماکزیمم عملکرد را از گیاهان بدست آورد.اما با صرف هزینه بالاتر.

یکی از اساتید برجسته دانشگاه آریزونا می گوید عناصر و یون های مورد نیاز چه به صورت کشت خاکی ارگانیک و چه هیدروپونیک به یک صورت وارد گیاهان می شوند.ما میتوانیم با فشار اوردن و ایجاد تنش و استفاده از تکنیک های خاص میزان قند را در میوه و گیاهان کشت هیدروپونیک افزایش دهیم.

اگر ما بخواهیم در کشت هیدروپونیک مشابه کشت خاکی ترکیبات آلی مفید ارگانیک استفاده کنیم باید یک مرحله به کشت اضافه شود.یعنی یک محل برای تجزیه این ترکیبات توسط باکتری ها باشد و بعد عناصر تجزیه شده از آنجا به بستر اصلی کشت هیدروپونیک منتقل شوند.

آیا ارگانیک بی خطر است؟

ترکیبات استفاده شده در کشت ارگانیک خاکی می توانند حاوی مواد مضر و خطرناک باشند.وجود فلزات سنگین یکی از این موضوعات است.کودهای هیدروپونیک آنالیز دقیق و مشخصی دارند و معمولا فاقد این ترکیبات هستند یا درحد مقادیر بی خطر.اما ما برای کشت خاکی معمولا ماده خام معدنی یا آلی را استفاده می کنیم.

مثلا فسفات یا خاک فسفات استخراج شده از معدن که مستقیم در کشاورزی خاک ارگانیک استفاده می شود حاوی مقدار زیادی فلوراید و رادیوم رادیواکتیو می باشد.همچنین کودهای خفاش ارگانیک حاوی مقادیر بسیار بالای سدیم و کادمیوم و سرب و جیوه هستند که برای سلامتی انسان بسیار خطر دارند.

بنابراین لزوم رفتن به سمت کشا خاک ارگانیک یا کشت هیدروپونیک درنظر گرفتن همه عوامل می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *