دسته‌بندی نشده

روش های مختلف قلمه زدن (Cloning Plants)

روش های مختلف قلمه زدن (Cloning Plants)

روش های زیادی برای قلمه گرفتن از گیاهان وجود دارد.از ساده ترین ها مثل بریدن یک شاخه درخت یا گیاه تا کشت بافت گیاهان.قلمه را ما به دلیل اینکه گیاهان را بتوانیم به روش غیرجنسی تکثیر کنیم می گیریم.گیاهانی که از طریق بذر زنتیک خود را منتقل می کنند از طریق قلمه نمی توانند این کار را انجام بدهند.و ما از همین روش برای تکثیر گیاهان استفاده میکنیم.

زیرا ما نمی خواهیم گیاهان تغییر پیدا کنند و به همان صورت که هستند رشد کرده و محصول بدهند.گیاهان تغییر شکل پیدا کرده ژنتیکی معمولا کیفیت محصول بهتری دارند و نمی توان از بذر آن ها برای تکثیر استفاده کرد.زیرا ژنتیک توسط بذر منتقل نمی شود.دلیل عمده این مشکل وجود ویروس های گیاهی است که محققان داخل بذرها منتقل کرده اند.ویروس از انتقال ژنوم جلوگیری کرده و گیاه به شکل اولیه رشد خواهد کرد.

برای کشتن ویروس روش هایی مثل کلویید نقره وجود دارد.اما همه این روش ها صدرصد موثر نیستند و تقریبا فایده ای ندارند.ما از روش قلمه برای تکثیر این گیاهان و البته ترجیحا هر نوع گیاهی که بخواهیم بصورت انبوه و یا ساده تکثیر شود استفاده می کنیم.

حتی بعضی گیاهان ژنتیکی که سه نسل تغغیر ژنتیکی آزمایشگاهی پیدا کرده اند را نمیتوان قلمه گیری کرد.ویروس موجود حتی جلوی انتقال ژن به قلمه را میگیرد.قلمه گیری یک روش قدیمی و مرسوم می باشد.انواع مختلف گیاهان را می توان در بسترهای مختلف و یا به روش های گوناگون ریشه دار کرد.

بعضی گیاهان براحتی و بعضی بسیار سخت ریشه دار می شوند.بعضی ممکن است هرگز قلمه آن ریشه دار نشود.گیاهان را میتوان به کمک اکسیژن کافی و بستر عاری از آلودگی و هورمون های اکسین ریشه دار کرد.هورمون ها عمل ریشه زایی را تسریع می کنند.هورمون های ریشه زایی قلمه به صورت پودر،مایع و ژل وجود دارند.

محلول های مایع قلمه زنی بهترین حالت ممکن را دارند.زیرا بیشترین پوشش را روی قلمه ایجاد میکنند و نفوذ مایع به بافت قلمه بسیار سریعتر و اثر بهتری دارد.بعد از آن ژل های کلونر بهترین اثر را دارند و بعد از آن پودرهای حاوی اکسین.

قلمه ها بصورت انواع خشبی و نیمه خشبی و علفی و نیمه علفی می باشد.هرچه بافت گیاه سبزتر و نرم تر باشد راحتتر ریشه دار می شود.هرچقدر بافت قلمه چوبی و سختتر باشد قلمه دیرتر ریشه دار می شود.

کلونر های مایع و ژل موجود در سایت را می توانید به سلیقه دلخواه خود خرید نمایید.قلمه ها را میتوانید در بسترهای گوناگون ریشه دار کنید.بسترهایی مثل پشم سنگ،خاک،ماسه،پرلیت،کوکوپیت و آب و پیت ماس جزو بهترین ها هستند.انواع مختلف بستر در فروشگاه موجود می باشد.

کلونر مایع قلمه

این نوع کلونر حاوی محلول پایه الکی مایع بهمراه انواع اکسین و ویتامین و ترکیبات دیگر است که برای افزایش نفوذ و اثر اکسین به بافت قلمه ساخته شده است.بهترین خصوصیت این نوع کلونر مایع بودن آن است.همچنین با فروبردن قلمه به داخل محلول، بافت قلمه استریل شده و از انواع قارچ و میکرب مضر پاکسازی می شود.محلول ها همچنین می توانند حاوی انواع مختلف ترکیبات دیگر باشند.

محلول هایی هم بصورت اسپری قلمه وجود دارد که بر روی قلمه پاشیده می شود و به سرعت جذب و اثر میکند.این روش برای کاربرد در سطح وسیع و تعداد قلمه های زیاد بسیار موثر است.زیرا تنها با پاشیدن محلول کار انجام می شود.همچنین محلول هایی با درصدهای مختلف اکسین برای انواع قلمه ها وجود دارند.

محلول ها مستقیم قابل استفاده در آب آبیاری نیستند و تنها برای ریشه دار کردن قلمه با برخورد مستقیم قلمه داخل محلول بکار می روند.محلول های قلمه باعث استارت ریشه زایی سریع و کیفیت ریشه بسیار خوب می شوند.گیاهان برای شروع رشد به ریشه های قوی و سالم نیاز دارند.

محلول های ریشه زایی قلمه برای قلمه در سیستم های هیدروپونیک و آئروپونیک کاربرد بیشتری دارند زیرا الکل به سرعت جذب و نفوذ میکند و بعد از قرارگیری قلمه در آب ، هورمون روی آن حذف نمی شود و اثر را می گذارد.

ژل های کلونر قلمه

در مرحله بعد به انواع ژل های قلمه می رسیم.ژل ها با پایه الکل و پلیمر و یا ترکیبات گیاهی و ارگانیک هستند که حاوی اکسین و ویتامین و مواد دیگر می تواند باشد.ژلها بصورت غلیظ یا روان وجود دارند.معروف ترین ژل در کشور ما ژل ریشه زایی کلونکس ساخت آمریکا است.در فروشگاه ما نیز انواع ژل کلونر موجود است که ساخت ایران و با اثر مطلوب ریشه زایی می باشد.

ژل ها بعد از محلول ها دومین طیف اثر روی قلمه را دارند.ژل بطور کامل قلمه را پوشش می دهند و تنها مدت زمان اثر آنها کمی بیشتر است.اما کیفیت ریشه زایی بسیار عالی می باشد.ژلهای قلمه همچنین حاوی قارچکش ریشه می باشد.

ژل های کلونر برای همه گیاهان می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.ژل بصورت درصد های مختلف اکسین وجود دارد.معمولا برای گیاهانی که داخل خاک یا کوکوپیت کاشته می شوند قلمه گیری و ریشه زایی با ژل مطلوب تر است.چون ژل به قلمه می چسبد و وقتی داخل بستر بگذارید از روی قلمه پاک نمی شود.بنابراین فرصت کافی برای اثرگذاشتن روی بافت را دارد.

کلونرهای پودری قلمه

انواع دیگر کلونر بصورت پودری هستند.این کلونرها حاوی یک حامل بی اثر و هورمون های اکسین هستند.پودرها باید چسبنده باشند.برای استفاده از پودر ریشه زایی قلمه باید اول قلمه را خیس کنید تا پودر به آن بچسبد.سپس داخل خاک یا بستر فروکنید.

پودرهای ریشه زایی برای استفاده در خاک مناسب تر هستند.زیرا پودر اگر شسته شود به بستر خاک آسیب نمیزند و البته باعث کثیفی نمی شود.در سیستم های هیدروپونیک پودر ریشه زایی کاربرد ندارد زیرا شسته شده و آب را کثیف می کند.

پودرها همچنین حاوی درصدهای مختلف اکسین هستند و برای گیاهان مختلف بکار می ورند.پودر سومین ترکیب موثره برای قلمه می باشد.زیرا کندترین و کمترین اثر نفوذی بر بافت قلمه را دارد.پودرها همچنین ممکن است حاوی ترکیبات مضر برای سلامتی باشند و هنگام استفاده باید از ماسک استفاده کنید.

چگونه قلمه های سوپرشارژ داشته باشیم

1- از آب استریل شده با دمای حدود 20 درجه استفاده کنید.اینکار از بروز آلودگی قارچی و میکربی جلوگیری میکند.
2- از کود دوقسمتی با دوز یک هشتم استفاده کنید.
3- از یک کلونر خوب برای تحریک ریشه زایی استفاده کنید.
4- پ اچ آب را بین 5.5 تا 7 تنظیم کنید

سپس یک محیط بسته برای آنها درست کنید.رطوبت بالا و از لامپ های مهتابی فلورسنت 6500 کلوین استفاده کنید.دمای محیط داخل بین 24 تا 27 درجه باشد.اولین ریشه ها بعد 10 روز ظاهر خواهد شد.

5 نظر در “روش های مختلف قلمه زدن (Cloning Plants)

  1. masod baratvand گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من میخاستم بدونم شما تمام افزودنیهایی ( کودها )که نیاز هست به آب در حال گردش به روش هیدروپنیک نیاز هست
    موجود دارید

    چون من خیلی گشتم ولی متاسفانه تمام گلخانه های بزرگ و حتی جهاد کشاورزی هم جواب درستی به من ندادند
    حس میکنم نمیخان که این تکنولوژی تو کشور پا بگیره …
    لطفاً جواب من رو به ایمیل بفرستید
    اگه میشه
    اگه نه که باز هم من میگردم تا ….
    یا علی

    1. مزرعه شاد گفت:

      با سلام.ما ترکیبات بصورت جداگانه موجود نداریم.ترکیبات همگی در بازار موجود هست و کسی میتونه پیدا کنه که در این کار تجربه داشته باشه و از علم کار با عناصر بهره مند باشه

    2. farelcolin09 گفت:

      سلام علی اقا هر چی در این زمینه بخای من میتونم راهنماییت کنم

    3. farelcolin09 گفت:

      سلام در این زمینه میتونم کمکتون کنم

  2. farelcolin09 گفت:

    masod baratvand سلام در این زمینه میتونم راهنماییت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *