دسته‌بندی نشده

کشت توت فرنگی هیدروپونیک

کشت توت فرنگی هیدروپونیک

کشت توت فرنگی هیدروپونیک

کشت توت فرنگی هیدروپونیک در منزل و یا گلخانه یکی از دوست داشتنی ترین های کشت هیدروپونیک می باشد.توت فرنگی با نام علمی Fragaria ananasa از خانواده Rosacea است.

قسمت خوراکی میوه یک نهنج گوشتی قرمز روشن،آبدار و پوشیده از فندقه های کوچک است.توت فرنگی یک محصول نافرازگرا می باشد.یعنی اگر میوه ها قبل از رسیدن کامل برداشت شوند،دیگر بعد از برداشت نارس خواهند ماند و طعم و مزه واقعی خود را از دست می دهند.

برداشت میوه زمانی تعیین می شود که توت فرنگی به بالاترین حد از قرمزی گوشت در تمام سطح خود رسیده باشد.میوه آن شدیدا مستعد له شدن است و برداشت مستقیم در پاکت های کوچک می تواند خسارت را کاهش دهد.

انبارداری میوه توت فرنگی در دمای صفر درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی 90 درصد توصیه می شود.اغلب پوسیدگی میوه پس از برداشت این میوه به علت آلودگی قارچی بوتیریس سینره است.بنابراین لزوم استفاده از قارچکش مخصوص بصورت محلول پاشی قبل و پس از برداشت ضروری است.

چطور یک سیستم هیدروپونیک داشته باشیم؟

برای ساخت یک سیستم مرتب و تمیز باید اول با روش کار آشنایی داشته باشید.هر یک از روش های تعریف شده در فروشگاه میتواند برای این محصول بکار برده شود.از جمله سیستم های خانگی ساده و یا پیچیده تر.

معمولا بهترین نوع سیستم کشت لوله ای یا همان NFT می باشد.زیرا نیاز به مخزن آب کوچکتر و همچنین گردش آب سریع و هوادهی خوب برای ریشه این گیاه می باشد.

نشاها را می توانید از طریق کاشت بذر تولید کنید و یا اینکه نشاهای داخل خاک را بیرون بیاورید و سپس ریشه ها را از خاک شسته و تمیز کنید و پس از ضدعفونی کردن وارد سیستم کنید.

اما بهترین کار انتخاب از بین نشاهای رونده ای است که روی بوته مادری رشد می کنند.

بوته ها خیلی سریع ریشه جدید تولید میکنند و ریشه ها وارد آب حاوی عناصر خواهند شد.هرگونه مشکل در pH آب و یا بالابودن یا پایین بودن EC می تواند منجر به بروز علائم کمبود و یا مسمومیت های شوری شود.

پس لزوم کنترل دقیق پارامترهای شیمیایی آب ضروری می باشد.کودها معمولا بین 7 تا 14 روز می توانند نیاز گیاهان را تامین کنند.پس تعویض آب طی این مدت باید انجام شود.

انتخاب های دیگر

انتخاب نوع کود مناسب می تواند مشکلات ناشی از تغذیه را برطرف کند.توت فرنگی نیاز به رطوبت بالایی دارد.بنابراین در هوای اتاق و یا مناطق خشک باید رطوبت آن تامین گردد.

همچنین استفاده از قارچکش ها کاملا ضروری است.زیرا ریشه این گیاه مستعد قارچ پیتیوم و فایتوفتورا می باشد.

درمورد نور باید گفت گیاهانی که گل و میوه می دهند نور شدید و کافی نیاز دارند.نور انها باید حتما شامل طیف هاب زرد و قرمز باشد.زیرا برای القای گلدهی و تبدیل به میوه کاملا ضروری هستند.

همچنین نور زرد حاوی نور مادون قرمز می باشد که باعث شدت گرفتن فتوسنتز می شود.

استفاده از لامپ متال هالید سرامیکی 4هزار کلوین برای توت فرنگی توصیه می شود.همچنین لامپ های ال ای دی فول و سدیم بخار نیز مناسب هستند.اما متال هالید سرامیکی به دلیل اینکه CR بالاتری دارد و به نور خورشید نزدیک تر مناسب تر می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *