دسته‌بندی نشده

تکنیک های جوانه زنی بذر

تکنیک های جوانه زنی بذر

زمانی که شما بذرها را داخل خاک بیاندازید و امیدوارید که رشد کنند.این کار باعث سختی نظارت بر روی جوانه زنی و رشد بذر می شود.اگر بتوانید در مرحله اول محل رشد بذرها را پیدا کنی.
با جوانه زنی بذرها میتوانید در هر زمانی از سال و در ماه های سرد یا گرم انها را در محیطی کنترل شده به گیاهان جوان مبدل کنید.

روش های زیادی وجود دارد.که ما چند روز خوب را همراه با تکنیک های جوانه زنی بذر برای ضدعفونی بذرها به شما یاد می دهیم.روش هایی مثل حوله کاغذی تا کاشت در پشم سنگ و روش جوانه زنی داخل آب و خاک و کوکوپیت و ورمیکولیت جزو این روش هاست.
با استفاده از یک دستگاه کلونر یا گلخانه یا نایلون که رطوبت را حخفظ کند می توانید موفقیت را افزایش دهید.

1- روش دستمال پنبه ای برای جوانه زنی بذر

این یک روش ساده است که لوازم زیر را برای جوانه زنی نیاز دارد.

  • یک عدد دستمال پنبه ای تمیز و استریل شده
  • آب تمیز و از قبل جوشیده و سرد شده
  • نایلون زیپی
  • مایع تمیزکننده حاوی سدیم هایپوکلریت و یا کلر

ابتدا مقداری مایع تمیزکننده داخل یک لیوان بریزید.سپس بذرها را داخل یک قاشق ریخته و قاشق حاوی بذر را تنها به مدت زمان 2 ثانیه در محلول تمیزکننده فروکنید و سپس بیرون برده و بذرها را سریعا با آب بشویید.
بعد از آن دستمال پنبه ای را نیز داخل محلول تمیزکننده انداخته تا خوب استریل شود و بعد بیرون برده و بخوبی شست شو دهید تا مطمئن شوید چیزی از محلول داخل آن باقی نمانده باشد.

بذرها را لای دستمال پنبه ای بگذارید.از هرنوع وسیله ای استفاده کردید باید استریل باشد.سپس دستمال را داخل نایلون زیپی گذاشته و درب نایلون را ببندید.از بطری شیشه ای هم میتوانید استفاده کنید.

بطری از قبل باید داخل آب جوش استریل شده باشد.
نایلون را در مکانی با نور کم بگذارید.بین 3 تا 5 روز برای بذرهای معمولی طول می کشد تا جوانه بزنند.بهتر است قبل از اینکه ریشه های جوانه ها داخل دستمال فرو رود آنها را بیرون آورده و به گلدان منتقل کنید.

2- جوانه زنی بذر با استفاده از پشم سنگ

پشم سنگ یک عایق ساختمانی می باشد.اما می توان برای بستر کشت و جوانه زنی بذر گیاهان در کشت هیدروپونیک از آن استفاده کرد.پشم سنگ یکی از مهمترین بسترهای کشت می باشد.تکنیک های جوانه زنی بذر در پشم سنگ را مختصرا توضیح میدهیم.
تخلخل و حفظ رطوبت بالا و استریل بودن از مزایای آن است.برای کشت در پشم سنگ به لوازم زیر نیاز دارید:

  • تعدادی قالب با اندازه دلخواه برش خورده یا آماده
  • بذر خوب
  • بافر کاهش و یا اسید برای تنظیم pH
  • ماسک و دستکش
  • دستگاه pH متر و یا کاغذ و یا محلول اندازه گیری pH

ابتدا باید پشم سنگ را بافر کنید.برای اینکار آب کافی تهیه کنی.سپس pH آب را بوسیله بافر و دستگاه روی 5.5 تنظیم کنید و ثابت کنید.سپس پشم سنگ ها را داخل آب بیندازید.بعد از چندساعت آن را بیرون آورده و بشویید.هرگز پشم سنگ را فشار ندهید.
داخل آن سوراخی ایجاد کنید.

بذرها را داخل مایع تمیزکننده کاملا به روش قبل که توضیح دادیم ضدعفونی کنید و بعد به پشم سنگ منتقل کنید.بعد پشم سنگ را در مکانی مرطوب و با نور متوسط قرار دهید.دقت کنید همیشه مرطوب باشد و نگذارید خشک شود.
بعد از اینکه بذرها جوانه زدن صبرکنید تا خوب ریشه بزنند.می توانید بعد از دوبرگی شدن به آنها کود ضعیف هیدروپونیک بدهید.تا زمانی که به ارتفاع 10 سانتی متر رسیدن میتوانید داخل پشم سنگ بمانند.

3- روش های معمول جوانه زنی بذر

روش معمول و ساده استفاده از خاک و کوکوپیت می باشد.برای این کار شما به خاک استریل نیاز دارید.اگر خاک استریل ندارید بذرها را با قارچکش حتما بذرمال کنید تا ضدعفونی شوند.
بذرها را داخل خاک یا کوکوپیت به اندازه دوبرابر اندازه خود بذر وارد کنید و سپس آبیاری نمایید.در مکانی روش گلدان را بگذارید تا جوانه بزنند.

4- روش کاشت بذر داخل کیسه نایلون ورمیکولیت

دراین روش بذرها را پس از ضدعفونی کردن توسط محلول تمیزکننده شسته و داخل نایلون کمی ورمیکولیت ریخته و بذرها را داخل نایلون میگذاریم.سپس نایلون را بسته و مقابل نور کم می گذاریم تا جوانه بزنند.
ورمیکولیت داخل سایت موجود می باشد.ورمیکولیت سایز 2 تا 5 برای این کار بسیار مناسب است.همچنین برای ریشه زایی قلمه ها می توان از این روش استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *