دسته‌بندی نشده

گلدان های خودآبیار و سیستم نیمه هیدروپونیک

گلدان خودآبیار و سیستم نیمه هیدروپونیک

See the source image

گلدان های خودآبیار و سیستم نیمه هیدروپونیک ظهور نسل جدیدی از مخازن نگهداری گیاهان به روش نیمه هیدروپونیک یا Semi Hydroponic هستند.این روش کاشت و نگهداری گیاهان همانند روش پروفسور کراتک می باشد که نیازی به برق و تجهیزات الکتریکی برای هوادهی و گردش آب و نگهداری سیستم نیست.

گیاهان در این روش داخل یک بستر خنثی مستقر می شوند.گلدان معمولا متشکل از دو قسمت سبد و جداره بیرونی می باشد.جداره بیرونی حکم مخزن آب را دارد و سبدی که داخل جداره قرار میگیرد جهت نگهداری و استقرار گیاه و ریشه آن کاربرد دارد.

داخل فروشگاه ما هم گلدان کامل و هم سبد جداگانه را برای کشت هیدروپونیک برای فروش قرار داده ایم.اکنون در مورد سیستم های نیمه هیدروپونیک توضیح می دهیم تا با نحوه استارت و کار و نوع گیاهان مورد کاشت بیشتر آشنا شوید.

سیستم های نیمه هیدروپونیک

عبارت نیمه هیدروپونیک یا نیمه هیدرو یا هیدروکالچر روشی برای کاشت گیاهان در محیطی آبی و غیر آلی می باشد که ما بجای ترکیبات ارگانیک و آلی مثل کمپوست و خاک و پیت ماس ، از ترکیبات خنثی و معدنی مثل لیکا یا پرلایت و یا پشم سنگ و ریگ برای استقرار گیاهان استفاده می شود.

این بسترها بهتر است بسیار متخلخل و سبک وزن باشد و اگر امکان جذب رطوبت را هم داشته باشد بهتر است.لیکا که فعلا بهترین بستر برای اینکار می باشد نوع صنعتی پوکه به شمار می رود که از پختن ذرات رس در کوره در دمای بسیار بالا درست شده است.

لیستی از گیاهان آپارتمانی را معرفی میکنیم که برای کاشت در گلدان های خودآبیار و سیستم های نیمه هیدروپونیک مناسب هستند و سازگاری خوبی دارند.

1-آگلونما

گل آگلونما

 

2-بابا آدم

گیاه باباآدم

 

3-رز صحرایی یا آدنیوم

گیاه آدنیوم

4-آنتیوریوم

گل آنتوریوم

5-پیله آ

پیله آ

6-کالاتیا

گیاه کالاتیا

7-کروتون

8-پتوس

پتوس

9-دیفن باخیا

گل دیفن باخیا

10-دراسنا

گیاه دراسنا

11-افوربیا

گیاه افوربیا

12-مارانتا

گل مارانتا

13-فیکوس

14فیتونیا

گیاه فیتونیا

15-پاپیتال

گل پاپیتال

16-هویا

گل هویا

17-مانسترا

گیاه مانسترا

18-درخت پول

گیاه درخت پول

19-اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم

20-فیلودندرون

21-پپرومیا

گل پپرومیا

22-شفلرا

23-سانسوریا

24-زامفولیا

25-ارکیده

بعد از معرفی گیاهان آپارتمانی به مرحله تغذیه ان ها میرسیم و معرفی برای کودها و شرایط نگهداری آن ها میپردازیم

کود مخصوص گیاهان آپارتمانی

کودهای مختلفی برای انواع گیاهان وجود دارند.گیاهان در سیستم های آبی و بدون خاک تنها می توانند در دامنه پ اچ 5.5 تا 6.5 عناصر را جذب کنند.به همین منظور از استفاده از کودهای ناشناخته و بدون آنالیز و ترکیبات مشخص خوددرای کنید.

کودهای مخصوص کشاورزی و پودری اکثرا مناسب استفاده در سیستم های هیدروپونیک و آبی نیستند.زیرا اولا حجم عناصر بکاررفته در آنها زیاد می باشد.ثانیا نیتروژن کود حاوی مقادیر زیادی اوره می باشد که اوره در آب خالی توسط ریشه قابل جذب نیست و باعث مسمومیت گیاه می شود و بعضا کیفیت کودها بسیار پایین بوده و جذب خوبی ندارند.

همچنین کودهای کشاورزی فاقد کلسیم و منیزیم بوده و این برای گیاهی که داخل اب رشد میکند باعث مشکلات جدی خواهد شد.بنابراین لزوم استفاده از کودهای هیدروپونیک و مخصوص کشت در آب با کیفیت بالا ضروری است.

این کودها تمام 14 عنصر مورد نیاز گیاهان را فراهم میکنند و علاوه بر آن عناصر ریزمغذی از جمله آهن بصورت کلات شده و پایدار با جذب بالا در اختیار گیاه قرار میگیرند.همچنین بوسیله خود کود و یا استفاده از بافرهای مخصوص می توان پ اچ آب را تنظیم کرد تا از نوسانات آن جلوگیری و از کمبودها و مشکلات گیاه جلوگیری کرد.

کودهای هیدروپونیک زیادی برای گلدان های خودآبیار وجود دارند.بهترین آن ها کودهای دارای فرمولاسیون عمومی هستند.مثل کود هوگلند و یا کود آتنای گرو.برای گلهای زینتی گلدار و میوه دار میتوان از کود هیدروپونیک کیت گلدهی استفاده کرد.

استفاده از کودهای فسفر بالای هیدروپونیک مثل کیت گلدهی در گیاهانی مثل زامفولیا و پاندانوس باعث زدن پاجوش ها و غده و ریشه قوی در این گیاهان می شود.سرعت رشد و ریشه زایی در گلدان خودآبیار و سیستم هیدروپونیک بسیار بالاتر از خاک می باشد.

همچنین میتوان مطمئن بود که همیشه عناصر ریزمغذی و درشت مغذی بطور کافی در اختیار گیاهان قرار دارند.همچنین از آلودگی گیاهان جلوگیری بعمل می آید.نکاتی مهم برای شروع کار را باید ذکر کنیم.

شستن ریشه و ضدعفونی آن قبل از انتقال به گلدان

ریشه گیاه را زیر شیر آب با فشار نسبتا بالا شست شو دهید تا کاملا هرگونه خاک و ذرات اضافی از روی ریشه پاک شود.وجود خاک و سنگ باعث آلودگی های بعدی از جمله پیتیوم و فوزاریوم ریشه خواهد شد.این قارچ ها باعث بیماری بوته میری می شوند و به سرعت ریشه را از بین برده و گیاه خشک خواهد شد.

سپس ریشه گیاه را به مدت یک ثانیه و با سرعت بالا داخل محلول وایتکس فرو برده و سریعا بیرون کشیده و شست شوی کامل دهید تا تمام محلول باقی مانده شسته شود.این کار باعث می شود هرگونه نماتد و آفت و قارچ و باکتری که روی ریشه زندگی می کند از بین برود.

سپس لیکاها را با شست شو دهید و بعد داخل محلول وایتکس انداخته و سپس بیرون کشیده و زیر شیر آب لوله کشی خوب بشویید.سپس آنها را داخل سبد گلدان خودآبیار ریخته و گیاه را داخل سبد قرار دهید.

باید چیدمان ریشه داخل سبد طوری باشد که از سطح دور باشد و به کف سبد نزدیکتر باشد.سپس روی ریشه لیکا ریخته و خوب تکان بدهید تا تمامی فضای بین ریشه پر شود.مطمئن شوید که گیاه از جای خود تکان نخواهد خورد.از کاشتن گیاهان بزرگ خودداری کنید.زیرا باعث مشکلاتی خواهد شد.

هرگاه گیاه بحدی رسید که دیگر داخل گلدان جا نشود باید آن را به گلدان بزرگتری منتقل کرد.یا اینکه بصورت بونسای درآورد تا دیگر رشد قدی و طولی نداشته باشد.تربیت گیاهان بونسای داخل گلدان خودآبیار کار راحت و ایده جالبی می باشد.

نکته خیلی مهم در هیدروپونیک دمای آب و اکسیژن کافی داخل بستر و آب برای ریشه می باشد.اگر دمای آب همیشه خنک و حدود 18 تا 20 درجه سانتیگراد باشد هرگز دچار آلودگی های ریشه نخواهید شد.پیشگیری همیشه بهتر از درمان می باشد.

گلدان ها نباید در مسیر مستقیم آفتاب قرار بگیرند و کنار بخاری و شوفاژ نباشند.بلکه در محلی دورتر و کمی خنکتر باشند.آب گلدان را همیشه هرهفته یکبار تعویض کنید و کود جدید تزریق کنید.حتی اگر فرصتی داشتید گلدان را بشویید و ضدعفونی کنید.

برای استفاده حتما از آب تصفیه شده و با سختی بسیار پایین استفاده کنید.اگر از آب شهری استفاده کردید و سختی آن بالای 200 باشد باید از کودهای مخصوص آب سخت هیدروپونیک برای کاشت بهره بگیرید.

یک نظر در “گلدان های خودآبیار و سیستم نیمه هیدروپونیک

  1. امین گفت:

    کاش از این گلدانها تو ابعاد مختلف موجود داشتید برای فروش
    در کنارش چند تا ویدیو آموزشی هم جالب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *