دسته‌بندی نشده

گوجه فرنگی و صیفیجات مشابه

دراین قسمت مطالب مفید مربوط به کشت گوجه فرنگی گلخانه ای و دیگر صیفیجات برای علاقه مندان گذاشته میشود.در شروع کار مطالبی را از منابع مختلف برای شما جمع آوری کردیم که با ذکر منبع آن گذاشته خواهدشد.
اولین مطلب مهم در مورد باردهی و تراکم ان در واحد سطح میباشد.

– تراکم بوته در واحد سطح بسته به فصل کشت : کشت پائیزه و زمستانه : ۵/۱ بوته در متر مربع و در کشت بهار ، تابستانه ۲ تا ۳/۲ بوته در متر مربع

– متوسط زمان جوانه زنی در درجه حرارت مناسب معادل ۶ روز است .

– زمان لازم کاشت بذر در خاک تا مرحله برداشت معادل ۹۰ روز تا ۱۱۰ روز است.

– میزان بازدهی در متر مربع بین ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم در شرایط مطلوب و استاندارد

– مدت زمان شروع گلدهی بین ۲۵ تا ۳۵ ریز بعد از کاشت در خاک است .

– درجه حرارت مناسب برای رشد و تلقیح بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد و حداقل دمایی تلقیح ۱۳ درجه سانتی گراد می باشد و کمتر از این درجه حرارت تلقیح صورت نمی پذیرد و درجه حرارت بالای ۳۵ درجه نیز عمل تلقیح و رنگ پذیری را مشکل می نماید .

– رطوبت ابتیمم : بین (۷۵-۶۵)% و حداکثر (۸۵-۸۰)% و حداقل (۴۵-۴۰)% می باشد.

– نور : متوسط شدت نور لازم برای گوجه فرنگی ۰۰۰/۲۰ لوکس و یا ۲۰۰۰ -۲۵۰۰ ژول می باشد .

مقدار آب لازم برای هر بوته در شبانه روز شرایط آب و هوایی
Cc 250 تا Cc 500 روزهـــــــای ابـــــــــری
Cc 700 تا Cc 1000 روزهای آفتابی متناوب(آفتاب و سایه)
Cc 1200 تا Cc 1500 روزهــــــــای آفتابی با ابر پراکنده
Cc2000 تا Cc 2500 روزهـــــــــای گرم و آسمان صاف
توجه داشته باشید که آبیاری زیاد برای نشاء ها ونباتات جوان موجب کوتاه ماندن آنها خواهد شد ضمناً آبیاری باید در طول روز انجام گیرد ، زیرا آبیاری در اواخر روز موجب افزایش رطوبت و بروز قطرات آب در شب ، روی برگ ها و میوه خواهد شد .

هرس :

در ارتباط با هرس گوجه بصورت اجمالی می توان گفت تا ارتفاع ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر حذف کلیه پاجوشها و پس از آن تا ارتفاع نهایی پاجوشها حذف شود بعلاوه اینکه از ارتفاع ۳۰ سانتی متر به بعد حدف برگهای پایین به مرور و متناسب با رشد گیاه و همپنین در صورت رشد زیاده از حد برگها یک هرس سبک برگ در قسمتهای بالایی نیز توصیه می گردد .

باید توجه داشت که در مراحل اولیه رشد بوته ها می توان از پاجوشها برای جایگزینی مناطق تنگ و جاهای که بذرها سبز نگردیده اند و یا نشاها نگرفته اند استفاده نمود .تلقیح در طول دوره کشت حتما با ضربه زدن به سیمها به تلقیح بیشتر گلها کمک نماییم حد فاصل ساعت ۳۰/۱۰ الی ۳۰/۱ و در موقع گرمی هوا با ساعت ۳ بعد از ۴-۳ بار در هفته صورت گیرد دیگر استفاده از هورمون تلقیح کننده درشت زمستانه

منبع:(با تشکر از مطالب مفید سایت aloepardis.ir)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *